Wednesday, March 25, 2009

''ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΚΑΛΟΣ ΞΥΔΕΑΣ'' ΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ Γ.Π.

Στις βαρυσήμαντες δηλώσεις του Γ.Π. σχετικά με τις επιδόσεις του οινοποιού από τα Κυπριωτιάνικα, ο ψύχραιμος Γιώργος Κασσιμάτης απαντά υπερασπιζόμενος το έργο του.


Και ο καθηγητάς κ. Γιώργος Κασσιμάτης εξηγεί την προέλευση της λέξης ''Αυλαίμων''

14 comments:

  1. Βαγγέλης ΒαρδάκαςMarch 25, 2009 at 8:46 AM

    ΚΑΣΙΜΑΤΗΣ-ΞΥΔΕΑΣ
    Επειδή η Ελλάδα δεν είναι μόνο τα Κύθηρα, αλλά και το "Βόρειο" μέρος της, όπως μερικοί προσδιορίζουν την Κορινθία -από όπου ως πασίγνωστον κατάγομαι- η προσωνυμία του κ. Γ.Κασιμάτη ως "ξυδέα" από τον κ. Προβόπουλο μου θύμησε ένα παλιό καλαμπούρι του χωριού μου, στο οποίο υπάρχουν πάμπολλοι με το επώνυμο "Ξύδης".
    Η έκφραση "καλά κρασιά" χρησιμοποιείται σχεδόν πάντα με τη συνέχεια: "...κουμπάρε Ξύδη". Λέγοντάς το, και όχι γράφοντάς το, μπορεί ανετα να σημάνει "καλά κρασιά, κουμπάρε, ξύδι".
    Πάντως Κασιμάτειον οίνον (πως επονομάζεται; Chateau Cassimatis;) δεν έχω δοκιμάσει για να διαπιστώσω αν ο κ. Προβόπουλος έχει δίκιο...
    Το ξύδι όμως στο σπίτι το φτιάχνω μόνος μου με "μάνα" εκ Βελγίου...

    ReplyDelete
  2. Η Ελλάδα βόρεια της Σπάρτης ονομάζεται Βόρεια Ελλάδα. Για μερικούς κυθήριους διεθνιστές, το βόρεια αρχίζει από την Τρίπολη.Το κρασάκι ήταν μια χαρά αν και δεν πίνω αλκοολ. Για την appellation controlee , θα ρωτήσω τον παραγωγό μόλις ξυπνήσει-όχι σαν μερικούς γέροντας που ξυπνάνε από τις 6-και θα σε ενημερωσω. Τι είναι το ''μάνα''? Η έκφραση κουμπάρε Ξύδη πολύ μου άρεσε.

    ReplyDelete
  3. Βαγγέλης ΒαρδάκαςMarch 25, 2009 at 9:39 AM

    Μάνα -γαλλιστί mere- είναι μια περίπου ζελατινώδης ύλη που περιέχει τα ένζυμα που κάνουν το κρασί ξύδι... Βρίσκεται στον πάτο του δοχείου που γίνεται/συντηρείται το ξύδι...
    Απορώ, γνώριζα ότι δεν πίνετε κρασί, αλλά νόμιζα ότι αντ'αυτού πίνατε ξύδι και γνωρίζατε τα της παραγωγής του!
    Αν ο κ. Κασιμάτης πεισθεί ότι το προϊόν του είναι καλύτερο να λανσαρισθεί ως "ξύδι", πείτε του ότι είμαι διατεθειμένος να του δώσω λίγο από τη "μάνα" που έχω για το ξύδι του!

    ReplyDelete
  4. Ok.Θα του το πω. Πάντως το κρασί λέγεται το ''κελάρι του φίλου''. Αλλά ψάχνουνε για μια πιο ενδιαφέρουσα ονομασία που να έχει τη λέξη Κυπριωτιάνικα. Εσύ ως ειδικός στην Τυποποίηση, χρόνια γενικός γραμματέας της CEΝ/CENELEC, τι λες?

    ReplyDelete
  5. Βαγγέλης ΒαρδάκαςMarch 25, 2009 at 11:09 AM

    Μα προφανώς θα έπρεπε να ονομασθεί "Domain Cypriote Tanique" εκτός αν το ακίνητον της οικογένειας είναι όπως αξίζει στους Κασιμάτηδες (δηλ. Chateau) τότε θα έπρεπε να ονομασθεί "Chateau Tanique du Cypriote".

    ReplyDelete
  6. Οχι οχι το ακινητο ειναι ενα παλαιο χαμηλο σπιτι χωριατικο. Domain λοιπον ,αλλα Chypriotianika.Δεν εχει σχεση με Κυπρο. Τα χωρια στα Κυθηρα εχουν ονομασιες οικογενειων. Αρωνιάδικα, Λογοθετιάνικα, Περλεγκιάνικα, Χριστοφοριάνικα, ..Τριφυλλιάνικα κλπ.

    ReplyDelete
  7. Βαγγέλης ΒαρδάκαςMarch 25, 2009 at 11:54 AM

    Ελπίζω να μην υπονοείτε ότι ο πρώτος οικιστής των Κυπριωτάνικων και πρόγονος των Κασσιμάτηδων κλπ δεν καταγόταν από την Κύπρο, αλλά από τις Βερσαλλίες!
    Αν όμως το όνομα του χωριού πρέπει να είναι μέσα στο όνομα, τα "μέσα" τα έχετε με τα όργανα της Κοινότητας, κάντε τα δέοντα για να αναγνωρισθούν τα Κυπριωτάνικα ως "ΟΠΑΠ" (όχι ΠΡΟ-ΠΟ, αλλά "ονομασία προελεύσεως ανωτέρας ποιότητος") και έτσι τα Κυπριωτάνικα θα είναι στο όνομα, όπως Νεμέα, Ραψάνη, Σαντορίνη, Πεζά κλπ.
    Τώρα αν η ποιότητα του προϊόντος ως κρασιού δεν είναι τόσο καλή (αν δηλ. ο κ. Προβόπουλος έχει δίκιο) και δεν σας δώσουν ΟΠΑΠ, μποπείτε να πάρετε ΠΟΠ (προστατευόμενη ονομασία προέλευσης -κάτι σαν την φέτα-) για ξύδι, όπου θα είναι μάλλον πιο εύκολο!

    ReplyDelete
  8. Η πραγματική ίστορία της εκφράσεως "Καλά κρασιά κουμπάρε.... Ξύδη" στον Αγ. Βασίλειο Κορινθίας (συμπληρώνοντας τον Βαγγέλη Βαρδάκα, χρόνια πολλά επ' ευκαιρία!!) έχει ως εξής:
    Κατ' αρχήν εκφέρεται με μικρή παύση μεταξύ των λέξεων ΅Κουμπάρε΅και ΅Ξύδη΅΅. (Έτσι εγώ εξαγρίωνα τον μακαρίτη φίλο μου Πρεσβευτή Αλέκο Ξύδη όταν σπίτι του δοκίμαζα τα κρασιά του. (Του έλεγα καλό το κρασί σου Κουμπάρε... Ξύδη!).
    Η ιστορία τώρα που έδωσε αφορμή στην γέννηση της εκφράσεως.
    Στην αρχή του 20ου αιώνα στον Άγιο Βασίλειο κάποιος Ξύδης Σεπτέμβριο μήνα βρισκόταν και διώρθωνε τα κεραμίδια της στέγης του ως είθισται τέτοια εποχή. Στην περιοχή ο τρύγος γίνεται αρχές Σεπτεμβρίου (με το παλαιό ημερολόγιο) και ο Ξύδης εφημίζετο όσον αφορά το βράσιμο του μούστου ως άκρως προληπτικός. (Όπως πολλοί παλαιοί!! Δεν πρέπει τότε να λες ή να ακούς την λέξη ξύδι, αλλά γλυκάδι κλπ κλπ). Τον πλησιάζει κάποιος κουμπάρος του (γνωστό πειραχτήρι) και ο οποίος αρχίζει (από κάτω αυτός) να τον ερωτά διάφορα και να συνομιλεί μαζύ του επαινώντας ιδιαιτέρως το κρασί που ο Ξϋσης θα έβγαζε! (Του το μάτιαζε!!). Ο Ξύδης του ζητούσε να σταματήσει να μιλά για το κρασί του (που ο μούστος του ειχε αρχίσει το βράσιμο ) αλλά αυτός τον χαβά του!! Τέλος όταν ο Ξύδη οργισμένος τον διαολόστειλε και του ζήτησε να φύγει αυτός τον αποχαιρέτισε με την έκφραση "καλό κρασί Κουμπάρε.... Ξύδη"! Ο προληπτικός Ξϋδης άναψε από την οργή του και πήγε στην άκρη της στέγης και πέταξε ένα κεραμίδι στον κουμπάρο του. Δεν προσεξε όμως οργισμένος όπως ήταν και έπεσε από την στέγη και σκοτώθηκε!!

    ReplyDelete
  9. Συμμετάχω κι εγώ και το όλον ΠΑΣΟΚ στα χρόνια πολλά για τον Βαγγέλη. Λοιπόν μ' αρέσουν οι ιστορίες που διηγείσαι. Θα σου απονείμουμε τον τίτλο ''φιλοκυθήριος'', μια και είμαστε εν γένει παραμυθάδες. Λόγω libro d΄ oro έχουμε αυτό το δικαίωμα και την εμπειρία, σε αντίθεση με σας τους βορειοελλαδίτες.

    ReplyDelete
  10. Αντώνιε
    Απαντώ στο αντισχόλιο των 1.46 μρ την πεποίθηση ότι απεθθ'θνεται σε εμένα.
    Ευχαριστω γι την τμή.
    Το εκτιμώ ιδιαιτέρως.
    Μου αρέσουν πολύ κα Κύθηρα. Ήμουν το καλοκαίρι του 2008 και πε'ερσα υπέροχα.
    Θαυμάζω τους Κυθηρίους. Σε ένα αραιοκατοικημένο (και διεσπαρμένο σε πολλούς οικισμούς) νησί 2000-2500 μονίμων κατοίκων με μηδενική παραγωγή αγαθών (πλην τουριστικών υπηρεσιών) έχουν επιτύχει την ίδρυση και λειτουργία δύο μεγάλων (για τις ανάγκες τους)λιμανιών, ενός αεροδρομίου, Νοσοκομείου, αρτίου ασφαλτοστρωμένου οδικού δικτύου, καλών σχολικών κτιρίων κλπ κλπ είναι άξιοι θαυμασμού!
    Γι' αυτούς και για το πανέμορφο νησί τους από ένα "Βορειοελλαδίτη" της νοτίας ακτής του Κορινθιακού κόλπου!!

    ReplyDelete
  11. Το νοσοκομείο είναι προσφορά ιδιωτικής μαζικής πρωτοβουλίας(κληροδοτήματα-αυστραλοί κλπ). μάντεψε πώς το λένε..Το οδικό δίκτυο βασίζεται πλήρως στη χάραξη των εγγλέζων κατακτητών(τότε που εσείς είχατε τούρκους). Το αρεοδρόμιο έγινε κατά λάθος, όταν οι σοβιετικοί είχαν αγγυροβόλι στα 6 μίλια και το λιμάνι, ε.. είναι έργο του Β΄ΚΠΣ.Με το κράτος δεν τα πάμε καλά και είμαστε, ανεξάρτητα κόμματος ακραία φιλελεύθεροι. Τέλος η διατήρησιμότητα του οικιστικού χώρου, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στον θεσμό της αγγλοκρατίας Εγχώρια Περιουσία, που μόνο στα Κύθηρα επιβίωσε μέχρι σήμερα, από όλα τα ιόνια.

    ReplyDelete
  12. Χωρίς να επιθυμώ αντιπαράθεση για τα Κύθηρα (που επαναλαμβάνω μού αρέσουν πολύ) ερωτώ:
    Οι Άγγλοι συντηρούν το ασφαλτοστρωμένο οδικό δίκτυο;
    Και μιά τεράστια (και άχρηστη κατά την γνώμη μου σε σύγκριση κόστους- οφέλους) καινούργια παράκαμψη με γέφυρα κοντά στο Νοσοκομείο στην έξοδο του Ποταμού (αν θυμάμαι καλά το όνομα του χωριού προ της Αγίας Πελαγίας) από τους Άγγλους έγινε; Φαντάζομαι όμως το σύνολο των αμέσων φόρων των κατοίκων για μία εικοσαετία δεν θα φτάνει για να χρηματοδοτήσει την καατσκευή της!!
    Για την επιχώρια περιουσία θυμάμαι ότι κατα την σύνταξη του νόμου για την προστασία των δασών (997/1979) με σύντονες (και διακομματικές) προσπάθειες εξαιρέθηκαν τα Κύθηρα από το τεκμήριο της κυριότητος του Ελληνικού Δημοσίου.(Αν και είχε γίνει γνωστό ότι μία σπείρα εντοπίων και άλλων "δημιουργούσε" τίτλους κυριότητος στις δασικές εκτάσεις στις εκεί παραλίες. Δεν υπάρχει μόνον "δημιουργική"Λογιστική!
    Οι Κυθήριοι πληρώνουν τον εξοπλισμό και τις μισθοδοσίες του Τριφύλλειου Νοσοκομείου;
    Αυτά με αγάπη για τα Κύθηρα!

    ReplyDelete
  13. Το Νοσοκομείο το πλήρωνε το σχετικό Ίδρυμα-μισθοδοσία, εξοπλισμός κλπ- Τώρα ανήκει στο ΕΣΥ.Το νέο κτίριο του Νοσοκομείου επιχορηγείται από το Γ ΚΠΣ. Αντιθέτως το Κασιμάτειο Γηροκομείο καλύπτεται πλήρως από το Ίδρυμα, δηλαδή από τους χορηγούς. Παράδοση αγγλοσαξωνική. Για την εγχώριο δεν άκουσα ποτέ υο παραμικρό. Το ακριβώς αντίθετο. Είναι αδύνατον να καταπατηθεί γη ή να χτιστεί αυθαίρετο, γιατί επεμβαίνει η εγχώρια και ο εισγγελέας και δεν ξεμπέκεις, ίσως γιατί δεν υπάρχει δυνατότητα λαδώματος.Μια και η εξουσία έχει εκχωρηθεί στη βάση κι ο ένας παρακολουθεί τον άλλο ως προς την νομιμότητα. Η διατήρηση της αρχιτεκτονικής παράδοσης οφείλεται σ αυτήν την συνείδηση που έχει διαμορφωθεί και όχι στην καλή θέληση του Κράτους, δηλαδή της Πολεοδομίας.Είναι προς μελέτην ο θεσμός, και έχει και αρνητικά, αλλά όχι αυτά που αναφέρεις. Πάντως τώρα ως επίτιμος φιλοκυθήριος μπορείς να έρθεις να απολαύσεις αυτά που σου άρεσαν με μεγαλύτερη άνεση...

    ReplyDelete
  14. Για την επιχώρια περιουσία.
    Με το πρώτο εδάφιο του άρθρου 62 παρ. 1 του ν. 998/1977 (Περί προστασίας των δασών κλπ) ορίζεται τεκμήριο κυριότητος επί των δασών, δασικών εκτάσεων κλπ υπέρ του Δημοσίου. Με το δεύτερο εδάφιο του ίδιου άρθρου εξαιρούνται του τεκμηρίου αυτού η Κρήτη, τα Ιόνια νησιά, περιλαμβανομένων των Κυθήρων και των Αντικυθήρων, οι Κυκλάδες, η Σάμος και η Χίος.
    Με το τρίτο εδάφιο καταργούνται αναδρομικώς πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής, έστω και τελεσιδικήσαντα υπερ του Δημοσίου οποτεδήποτε εκδοθέντα στις εξαιρούμενες περιοχές.
    Διάταξη χαρακτηριστική της πελατειακής συναλλαγής του πολιτικού συστήαματος μας..(Για την συγκεκριμένη εξαίρεση γνωρίζω λεπτομέρειες..)
    Συμφωνώ ότι εξ όσων τουλάχιστον είδα ο οικιστικός ιστός στα Κύθηρα βρίσκεται ακόμη σε καλή κατάσταση. Όχι σε εξαιρετική. Βλ. πχ μερικά κτίσματα σε Καψάλι, Αγία Πελαγία κλπ. Τα ορεινά όμως χωριά φαίνονται εν τάξει.

    ReplyDelete